Markten analyseren

0
777

Via een uitzendbureau Den Haag gelegen ben ik nu aan de slag als marktanalist. Als je dat goed wilt doen komt daar veel bij kijken. Zelf kijk ik vooral naar aandelen.

Portfolio

Als je aandelen koopt gaat het vooral om een gezonde mix van investeringen. Daarvoor heb je portfolio theorie om je te helpen met de berekeningen. Zo maak je een mix tussen risico en rendement. Maar niet alle risico’s zijn gelijk. Zo had ik laatst een klant die een koffie aandelen portfolio wilde. Dan moet je even goed kijken naar samenhangende risico’s. Normaliter als je een breed markt pakket neemt dan is het enige overkoepelende risico dat de hele economie dipt. Maar als je zo een specifiek pakket maakt dat de koffiemarkt trackt dan moet je opletten met wat je doet. Zo zijn er bepaalde plantages die vrij exclusief verkopen aan bepaalde merken. Hoewel zo een plantage en merk hun eigen risicoprofiel hebben hangen ze wel samen. Als de oogst van die plantage bijvoorbeeld faalt, dan kost dat extra geld. Die moet dat merk dan weer doorberekenen of zelf de kosten slikken. Dan gaat je portfolio dus veel sterker in waarde omlaag dan je zou verwachten van de losse risico ratings.

Extra lastig

Wat het extra lastig maakte was dat de klant een groen pakket wilde hebben. Dat betekent dat het gros van de spelers op die markt niet gebruikt kunnen worden voor een portfolio. Ook kan je niet een samengestelde index kiezen omdat je dan indirect mee investeert met een bedrijf welke niet als groen wordt gezien. Dan moet je dus scherp kijken. Bovendien is de markt voor groene bonen veel volatieler dan de bredere koffiemarkt. Als ik op een normale manier een verdeling zou maken zou deze veel te risicovol zijn voor de klant. Het was dus echt speuren. Verder is het lastig dat als je werkt met partijen buiten Europa dat de rating niet altijd klopt maar vaker nog ontbreekt. Dan moet je echt fundamenteel onderzoek gaan doen naar de investering om te kijken of de rating wel is wat deze moet zijn. Gelukkig kreeg ik groen licht van mijn baas om de hele markt onder de loep te nemen. Ze hadden al plannen om meer met koffie te gaan doen, dus ik kon naar hartelust kijken naar de rauwe data en de bedrijfsomstandigheden om die markt goed in kaart te brengen. Als marktanalist hoef je je geen dag te vervelen.