Live chat is een geweldig middel om als klantenservice in te zetten. Wij van markt 130 zijn zeker overtuigd van het nut van deze extra service op een website. Voor de ondernemers onder ons die nog niet overstag zijn gegaan, zetten we in deze blog de voor- en nadelen even op een rij. Lees snel verder over de voor en nadelen van live chat, zodat ook jij een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Voordelen van live chat

  • Mooi design. Het oogt goed op de website
  • Makkelijk in gebruik voor zowel klant als bedrijf
  • Snel en persoonlijk contact met (potentiële) klanten
  • Klanten besteden meer na gebruik van de live chat functie
  • Toename klanttevredenheid
  • Stijging conversie
  • Daling kosten telefonie (klantenservice)
  • Toename omzet (klanten besteden meer)

Er zijn nog meer voordelen van live chat op te noemen, kijk anders even op de website van Bconnect om uitgebreid te lezen over de voordelen van live chat.

Nadelen live chat

  • Je moet altijd iemand beschikbaar hebben die de live chat bedient
  • Klanten voelen zich gepushed

Zoals je kunt zien zijn er meer voordelen, dan nadelen van de live chat functie op een website. Genoeg redenen om dus voor live chat te kiezen. We geven hieronder nog wat tips hoe je klanten het beste kunt benaderen, zodat ze zich niet gepusht voelen om iets te kopen of meer te besteden dan ze van plan waren. Ook wil je klanten niet het gevoel geven dat ze bekeken worden, dus vandaar onze tips.

Tips

  1. Zorg dat je live chat ook buiten kantooruren beschikbaar is, anders stel je een hoop klanten teleur en wek je verkeerde verwachtingen.
  2. Klanten zijn veeleisend. Eén van de belangrijkste elementen voor klanttevredenheid met betrekking tot service, is de reactiesnelheid. Laat je klanten dus niet wachten om irritatie te voorkomen en zorg dat je binnen een paar seconde reageert.
  3. Laat niet meteen merken dat je kunt zien waar een klant naar zat te kijken, zo voorkom je dat iemand zich bespioneerd voelt.

Zoals je kunt lezen zijn er bijna alleen maar voordelen aan live chat. Vele bedrijven zijn al overstag gegaan en met name de Millenial doelgroep wordt aangesproken door deze vorm van klantenservice. Je wil deze doelgroep natuurlijk niet over het hoofd zien, begin vandaag dus nog! Zo gaat jouw bedrijf ook mee met de huidige tijdsgeest en haal je maximaal rendement uit je klantenservice door tegelijkertijd ook leads te genereren. Zo sla je twee vliegen in één klap!