Het is iets wat bij veel verschillende chronische ziekten en aandoeningen terugkomt: de handen. Of je nou een aandoening hebt aan de pezen, spieren of botten, de handen worden op de een of andere manier altijd harder getroffen dan de rest van het lichaam. Omdat je ze zoveel meer gebruikt en overbelast met kleine etappes van grote inspanning. Denk aan schrijven, typen, tekenen, breien, dingen vastpakken, potjes openmaken, je vasthouden in het openbaar vervoer, en noem het allemaal maar op. Maar hoe ga je daar tegenin?

Doe handen oefeningen en trainingen

Het klinkt misschien een beetje gek, maar je kunt de spieren in je handen gewoon trainen net als elke andere spier. Je hebt hier speciale apparaatjes voor waarbij je met de vingers op verschillende sterktes knopjes indrukt door middel van een zware springveer. Deze worden gebruikt door gitaristen om hun vingers goed te trainen zodat ze ook al zijn ze ver uit uit elkaar toch genoeg kracht hebben om akkoorden met voldoende druk op de snaar te spelen. Maar als jij zorgt voor meer spierkracht in de vingers kan dat helpen met het langer volhouden zonder pijn als je precies werk moet doen zoals schrijven of typen. En hoe langer ze meegaan, hoe meer tijd je hebt om te genieten van gewoon normale dingen doen zonder belemmerd te zijn door je ziekte. En niets is zo fijn als je even normaal voelen.

Duimbrace gebruiken

Een ander hulpmiddel voor pijn aan de handen is bijvoorbeeld een pols-, hand- of duimbrace. Die zorgt voor extra ondersteuning aan de handen of duim, zodat je zelf minder kracht hoeft te zeggen en de hand of duim ontlast wordt terwijl jij dingen doet waarbij dit je normaal je eigen kracht zou kosten. Het fijne is dat ze altijd makkelijker af en aan kunnen, dus je kunt zelf beslissen wanneer je de brace nodig hebt en wanneer je deze net zo goed achterwege kunt laten. Het vervelende aan een brace was altijd dat je er minder mobiel mee was. Breien met een spalk of brace om was nooit mogelijk. Maar tegenwoordig zijn ze er in nieuwe materialen, zodat je gewoon kunt doen wat je wil en toch je spieren, pezen en botten goed ontlast worden en jij geen pijn hoeft te hebben.

Schrijfhulpmiddelen

Ook voor het schrijven zijn speciale hulpmiddelen verkrijgbaar. Een verdikkend stuk plastic rubber of ander ergonomisch materiaal zodat je vingers in de juiste positie zijn en lekker kunnen rusten, zodat je minder kracht hoeft te zetten en je het schrijven dus langer volhoudt.